19 december 2010

Söndagsbilden

Jag kan ju inte låta bli att ta upp detta... Inredningstidningarnas reportage med julinspiration är härliga, men för läsaren gäller det att förhålla sig till dem en aning kristiskt i alla fall. Är inte detta en mardröm? Värmeljus i mossa på fönsterbrädet!!! Himmel alltså... och under en pappersstjärna. -varför inte tutta eld på hela huset med en gång när man ändå är i farten??? Jag kan bara inte förstå... Alla vet väl att mossan torkar inne i värmen och att värmeljus är en risk även i rätt sorts hållare.

Man bör också komma ihåg att ljus ska släckas med kvävning, inte med vatten. Slänger du en liten skopa vatten på en bricka full med värmeljus så får du två meter höga fräsande farliga lågor!!
Nå nog med predikningar..
Gubben var ute i skogen och hämtade en gran åt oss. Imorgon får den flytta in i stugan :)

Inte för nåt i hela världen skulle jag byta ut det fina med att bo på landet.
Trevlig fjärde advent!
Kamomilla

Lehdissä on ihania inspiraatiokuvia aina ennen joulua mutta lukijan on syytä suhtautua niihin hieman kriittisesti ja omaa järkeä käyttäen. Lämpökynttilöitä sammalpenkkiin ikkunalaudalle ja vieläpä paperisen tähden alle??? Siis huhu.. Oikea painajainen.
Muistakaa myös että kynttilöitä sammutetaan aina tukahduttamalla!! Heittämällä vettä lämpökynttilöiden päälle, saat aikaan kahden metrin korkuisia liekkejä!! Onhan kotonasi sammutuspeite??
No, nyt on saarnat pidetty, mennään iloisempii aiheisiin. Mieheni kävi tänään hakemassa metsästä kuusen. Nämä on näitä maalla asumisen iloja joita emme ikinä vaihtaisi pois.!
Kamomilla

24 kommentarer:

  1. Halloj i stugan!!

    jag håller med dig fullkomligt!! helt galet..men vackert..bara ögongodis..då det som sagt vore livsfarligt att ge sig på något liknande!!

    Ha en riktigt mysig 4:e advent nu!!

    Kramis Sanne

    SvaraRadera
  2. Niinpä, huh huh tuotakin kuvaa! Vaikka kauneus on meille monille niin tärkeää, ei turvallisuudesta voi tinkiä. Kiitos kun varoitit meitä.

    Kuusenhaku omasta metsästä on kyllä upea juttu, uskoisin niin. Kiitos Kamomilla taas tästä vuodesta, olet ollut ahkera inspiraation antaja. Itse olen ollut taas luvattoman laiska kommentoija, mutta tarkasti olen juttusi lukenut!

    SvaraRadera
  3. Hej vännen! Du, jag tänkte precis samma sak som du när jag såg det där reportaget. Visst vackert, men funkar inte i verkligheten och ännu mindre i min familj som består av barn och katter som är överallt där de inte ska vara! Förutom brandrisk, har man inte tänkt på hur ebarmligt dammigt och bossigt det blir med mossa i hela fönstret? Eller har man tänkt sig spreja mossan så den håller sig fuktig - öhhhh, hur blir det då med fönsterkarmen? Då har man kanske en egen liten gorgonzolaost till nyår... suck.

    Själv försöker jag faktiskt eftersträva när jag gör reportage att det ska vara vackert och estetiskt - men det ska vara verkligt! Det är kanske bara jag som bryr mig om sådant men jag skulle inte kunna göra sådana överstylade miljöer, jag vill göra sådant som funkar.... (Man tänker ju mer och mer på sådant nu när man själv faktiskt producerar reportage.)

    Kram och hoppas du inte slängt ut diskmaskinen i snön ;-)

    /Kristin

    SvaraRadera
  4. No niin olen minäkin noita kuvia aina ihmetellyt, mutta onhan blogeissakin sellaisia "pikaisen tilanteen kuvia". Eihän lapsperheissä voi olla kynttilä-asetelmia lattialla tms.
    Kiitos Sinulle näteistä kuvista ja kahdesta kielestä!
    -Pipilotta-

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det är bra att du tar fram brandfaran, det finns så många idag som inte tänker riktigt till slut, och då kan de sluta riktigt tokigt. Och varje jul brinner det ju tyvärr.
    Men visst hör ljusen till i vår mörka vinter.
    Jag tackar också dej för en inspirerande blogg dethär året.
    God Jul från östra-nyland

    SvaraRadera
  6. Ihan tuota samaa olen kauan jo minäkin ihmetellyt!
    Kaikenlaisia paperikoristeita ja nyörejä kun on muodissa kietoa kynttilöiden ympärille! Ja tuli tuikkii niin monessa pisteessä pienissä ja ahtaissakin tiloissa!
    Tunnelma on tärkeää, mutta vaarojen kustannuksella sitä ei kannata vaalia!
    Hyvä Kammomilla, että herättelet miettimään tätä tuiki tärkeätä asiaa!!!!
    Lämpöä ja herkkyyttä kun voi tänään pukea huoneeseensa niin monin, helpoinkin konstein, - ja turvallisesti!Liekki voi olla petollinen!
    Lempeätä laskeutumista jouluun toivottaa - Simmu -

    SvaraRadera
  7. Hyvää ja tärkeää asiaa. Vaikka vastuu tietysti aina viime kädessä on lukijalla, pitäisi lehtienkin päätoimittajien ja toimittajien turvallisuusasiat ottaa huomioon. Mukavaa joulunalusviikkoa
    Marja

    SvaraRadera
  8. Håller med dej till punkt och pricka!! Det är så mycket annat som dom "tipsar" om i tidningarna som inte håller hela vägen ut...

    Är oxå av samma åsikt vad gäller att bo på landet.... ;o) Vill inte byta tillbaks det mot stadslivet. Även om jag måste skotta min snö själv och bära in ved, och allt annat som man slapp göra i hyreshuset...
    Tror att jag har blivit "tant" fast jag stretar emot allt vad det går.. ;o)) Har inte börjat med papiljotter men sneglade på dom en dag..

    SvaraRadera
  9. Jag håller fullständigt med dej och det är inte bra att visa sådana bilder.
    När jag var liten ställde jag ett värmeljus på ett bord och det började brinna. Gör jag aldrig om.

    En skön fjärde advent. önskar Lissen

    SvaraRadera
  10. Ja det där såg riktigt farligt ut! En brandmans mardröm.
    Stor adventskram Annelie ♥

    SvaraRadera
  11. Jag såg också den bilden och en del andra och jag funderar också på det här med ljus och mossa och torra kvistar, inte bra, och det går så fort.
    Nä, jag bor ju också väldigt mycket på landet numera och aldrig att jag vill tillbaka till stan, det är så skönt att bo som så!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  12. Alldeles hemsk eldfara. Gäller att vara försiktig med levande eld. Den är en bra dräng men en dålig herre!

    SvaraRadera
  13. Jag har också fascinerats av de märkliga brandfarliga och byggnadstekniskt galna saker man kan se i tidningar. Sånt som trägolv med springor och badkar med tassar... alltså...
    Det kanske handlar om att bli gammal och vis, eller nåt.
    Det är underbart på landet. Oftast. Ibland vill jag bo i liten varm lägenhet, men inser att jag inte skulle fixa det.
    Ha en mysig sista advent för i år.
    kram elsamarianne

    SvaraRadera
  14. ja jisses, lite ansvar tycker man ju de som gör dylika reportage kunde ha. det finns ju faktiskt folk som kopierar rakt av utan att tänka desto mer på om saker och ting funkar i praktiken eller inte.

    SvaraRadera
  15. Kan bara hålla med dig, ibland är det så uppenbart att reportagen i tidningarna bara är "for show" och inte till för att fungera i praktiken.
    När jag var liten började ett julklappspapper att brinna i samband med juklappsöppningen på julafton. Huu, vad snabbt det gick! Min pappa tog resolut allt med händerna och kastade ut det i snön, - han brände sig illa men räddade julen. Sedan dess är jag extra vaksam i samband med brinnande ljus.
    Må så gott där borta i öst!
    /Anna-Karin

    SvaraRadera
  16. hej!
    Du har så rätt brukar också fundera så ibland.
    Kram
    Hanna

    SvaraRadera
  17. Tack! Tycker också jag är värd min gran :) Det är så mysigt och doftar så gott. Skönt att du har ledigt nu. Jag har bara 3,5 dagar kvar av jobb och sen blir det till att fira julen!

    Glad fjärde advent! :)

    SvaraRadera
  18. Det är en viktig fråga som du kan påpeka sen när du gör reportage! Att bo på landet och nära skogen är oslagbart! Ha en fin julvecka!

    SvaraRadera
  19. Mycket viktigt och klokt inlägg!
    Man tänker ju ibland på alla dessa vackra julpynt och dekorationer, och en del är faktiskt inte helt rumsrena!

    Jag förstår att det måste vara helt otroligt att få bo på riktiga landet, där ju stämningen skapar sej(nästan)själv! Ha nu en härlig julvecka! Själv blir jag nog kvar i storstan över julen - torpet verkar vara helt insnöat i år!!!*suck*
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  20. Mä olen kanssa kauhulla seuraillut näitä kynttiläasetelmia papereineen, sammalineen, käpyineen, muovihelmineen yms. tilpehööreineen... Ja niin söpjä kuin ne oman lapsen niillä papereilla sunmuilla koristelemat pilttipurkkituikkukipotkin onkin, niin ne on hengenvaarallisia jo pienen kokonsa puolesta! Vaarallista on myöskin poltella niitä tuikkuja monen monta vierekkäin; saa ne parin metrin liekit aikaiseksi silläkin tavalla:/

    SvaraRadera
  21. Ja allt som är vackert är verkligen inte praktiskt genomförbart!
    Det bästa är att bo på landet och ha skogen inpå knutarna :)
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  22. Jag läser en hel del inredningstidningar (till plånbokens förtret :) det har lärt mig att mycket i dem är väldigt stylat och vinklat, bara för att vara "inspirerande". Man får bara hoppas att ALLA som läser dem har sunt förnuft nog att ta med sig rätt idéer in i verklighetens hem... jag är inte så säker på att det är så, tyvärr.

    Oj, vad han sliter & släpar maken, med granen alltså. Det brukar man heller aldrig få se på bild i de där tidningarna :) själva slitet & släpet, med allt julstökandet.

    Tack för kloka ord & "ostylad" :) granbild!
    mvh helena

    SvaraRadera
  23. Javisst är det härligt att hämta granen ur egen skog! Och den blir säkert jättefin inne hos er :O)
    Såg faktiskt riktigt farligt ut det där på bilden, så till och med jag skulle låtit bli...
    Njut av denna sista vecka före jul! Kram Mia

    SvaraRadera