21 januari 2010

Nu hade jag tur..

Jag älskar fårskinn. Speciellt såna som man ser att är lite ruffa, inte några släta jämna IKEA-fällar precis...Och denna vinter har jag längtat efter bruna sådana. Men de är dyra, och hur det nu är så tycks aldrig den där extraslanten finnas. Så döm om min förvåning, när jag besöker loppisen i allra största hast så hänger det plötsligt där! 15 euro fick jag ge för det! Normalpriset är ca 80-100euro, så ja, det var ett kap tycker jag!!Och passar så bra i fammos och faffas gamla stol som har fått sitt vita hemsydda överdrag på sig igen och så fårfällen ovanpå. Denna stol är speciellt kär för mig. Om jag inte minns fel så har mamma berättat att hon ammat mig i den stolen då någon gång för länge länge sedan..
Och stolen, den håller sin form och stabilitet! Inget rubbar den, även om tyget under överdarget är slitet. Den dag jag blir rik, ska den kläs om hos ett proffs...


Vad som däremot gett upp- är vår kära gamla "Herr Kastor" . Sovrumskaminen som hängt med i husflytten och troligen har ca 60 år på nacken. Vi har träffat den gamla dam som i sin ungdom brukade elda med den i sin kammare och hon berättade att hon eldade så det var kokhett... huset var ju inte så isolerat då på den tiden. Hennes kammare låg i den del av övrevåningen där vårt badrum nu är beläget.
Det värmelagrande innandömet i kaminen hade nu blivit poröst och det började trilla ner stenblock som täppte till rökkanalen. Det om något är ju ganska farligt...
Allt har sin tid. Och nu var Kastors tid slut.
Eftersom vi faktiskt hela tiden värmer huset med våra eldstäder vill vi inte vara utan så länge. Så idag har gubben hämtat en liten söt Jötul från stan, och imorgon ska den installeras. Så får vi ta bort det tillfälliga olljebatteriet från sovrummet och sova gott igen...
Helg igen? oj tack och lov! Jag väntar på att kunna fotografera i dagsljus, en lyx som inte finns på vanliga vardagar. Förutom idag, då jag var hemma redan klockan två!
Kamomilla

36 kommentarer:

  1. Ja det hade du verkligen! Jag letar också efter ett brunt fårskinn, precis dendär tonen! Jättemysigt!

    SvaraRadera
  2. Kiva talja. Minua kiinnostaisivat porontaljat ainakin sitten kun meillä on se huvimaja;). Toivottavasti pian päivät valostuisivat. Pimeys jo riittäisi...

    SvaraRadera
  3. Visst var det ett kap det där!! Ska bli roligt att se er vän jötul, vi har en sådan på landet men det är ganska stor och klumpig (gammal) har för mig att de är ganska smäckra och söta nuförtiden. Men huvudsaken är ju att den ger god, fin värme! Ork med sista arbetsdagen denna vecka önskar jag dig! Kram

    SvaraRadera
  4. Hieno löytö; tuntuu, että usein etsintä tuottaa tulosta, kunhan malttaa mielensä ja kas, hankintalistalla olevat jutut vai tupsahtavat eteen yllättäen! Harmi vanhaa kamiinaa, mutta uusi tuo varmasti lämpöä ja tunnelmaa vanhankin edestä.

    SvaraRadera
  5. Du har då tur som en tok, som hittar ett sånt fårskinn och till det priset! Så glad jag blir för din skull, det är ju jättevackert!
    Så kul att ha en sån gammal stol med just en egen historia där du varit med från början s.a.s.!

    Så skönt med ny kamin som fungerar dessutom!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  6. Men vilket fynd,urläcker! Själv ska jag hämta hem några renskinn,jag vet precis var jag ska placera dem;0)Ha en skön helg/Annica

    SvaraRadera
  7. Det kan man kalla fynd,vilken tur, jag älskar mina fårskinn fast de är gråa,köpta av en kompis som fött upp fåren

    SvaraRadera
  8. Det kan man lugnt kalla för tur. Fällen ser jättehärlig ut, sådär lagom använd. Du kommer nog få många mysiga stunder i den fotöljen.
    Ha en fin helg! Kram

    SvaraRadera
  9. ja men DU..det är väl klart att man ska ha tur NÅGON gång då & då:)..vilken lyckoträff..att du just då befann dej där som fällen låg och väntade på dej:)..hihi..snyggt ruffigt var den..synd på värmekällan..men en söt jötul är väl inte fel det heller..ha en skön helg..jag ska bo på hotell..kram..Pia

    SvaraRadera
  10. Fårskinn som är så vackert...lyckost!

    SvaraRadera
  11. It was certainly meant to be, that you were at the Flea Market on the day the sheep skins where there for sale!!! I love when our patience is finally rewarded. :)

    Have a wonderful creative day.
    Pattie ;)
    Mazatlan Mx.

    SvaraRadera
  12. Vilket fynd för den fina fällen! Som påassade så bra i dins stol! och så snyggt med kottarna i den vackra silvriga skålen. Mari.

    SvaraRadera
  13. Gratulerar till loppisfyndet! Just ett sånt där skulle jag också vilja ha. Får leta vidare, för jag har inte lust att "betala mej sjuk" för det.
    Ha ett bra veckoslut!

    SvaraRadera
  14. Gomorgon,
    ja det kan man verkligen kalla fynd!
    Jag har oxå drömt om såna fårskinn, men som du skriver så är dom rätt dyra...
    Inspirerande bilder!

    Skön helg!

    SvaraRadera
  15. Det var ett bra fynd, sådant som man knappast väntar sig att hitta på loppis. Jag drömmer oxå om ett fårskinn, framför brasan vid stugan. Kanske jag borde söka på loppis... tror inte jag har samma tur.
    Trevlig helg! Kram S.

    SvaraRadera
  16. Nej ingenting håller ju för evigt, men visst håller gamla saker längre en de vi köper idag. Förr gjorde de för att hållas, idag görs de bara som slit och släng saker och därför växer oxå avfallsbergen.
    Du har tur du som hittar det du söker på loppis:) Fårskinnet var ju ett riktigt fynd. Var på loppis i onsdags men hitta inget jag ville ha för ovanlighetens skull.
    Ha en skön helg! Hoppas ljuset är med dig så du kan fota. Kramisar

    SvaraRadera
  17. Vilket fynd! Och ett fynd att hitta ett sådant loppis!

    Väldigt mysigt, vackert och stiligt på samma gång!!!

    Ha en skön fredag!

    SvaraRadera
  18. Vilken tur du hade. Oavsett ljus så älskar jag att se dina bilder. Strax dags för mig att åka till jobbet. Sedan är det helg. Kram

    SvaraRadera
  19. Vilket kap du gjort!
    Den verkar vara ganska stort också :)
    Skönt att ni får en ersättare för "Kastor". Det kan nog behövas då det är så kallt... vi har -14 nu på morgonen...brrrrr.
    Ha en riktigt skön helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  20. Onnentyttö! Hieno taljalöytö :)
    Ihania muistoja tuolista.
    Mukavaa perjantaita :)

    SvaraRadera
  21. Verkligen snyggt skinn! Vilket kap!

    Hoppas dagens Kastor-spisar är lika hållbara, vi har nämligen en sån :)

    Ha en riktigt trevlig pysslar-helg och lite vila däremellan!
    kram!!

    SvaraRadera
  22. Vilket fynd du gjorde! Vissa trotjänare har gjort sitt:) Längtar efter sol å lite mindre köld:)

    SvaraRadera
  23. Oj vilken tur du hade, som fyndade just ett sånt fårskinn som du gått och drömt om - på loppis! Och för bara 15 €, det var verkligen inte mycket! Nu kan du verkligen krypa upp i stolen och mysa. Själv fick jag ett fårskinn i julklapp, och OM det varit uppskattat nu i vinter när det varit så kallt, då är det verkligen skönt att kura ihop sig på!
    Vad tråkigt att kaminen get upp... Hoppas ni blir nöjda med den nya i alla fall!
    Ha en fin och skön helg! :)

    SvaraRadera
  24. det var verkligen ett kap! himla fina färger i det skinnet dessutom - så kamomilligt :)
    ha en härlig helg! kramis

    SvaraRadera
  25. Oi upea talja ja ihan sama mulla tykkään mutta ovat aika kalliita!
    Hyvää viikonloppua!
    Anu

    SvaraRadera
  26. Vilket klipp du gjorde! grattis till det :) Jättefint var det!

    SvaraRadera
  27. Vilken tuuuuuuuuuuuur;o)
    Kram Kram Malin

    SvaraRadera
  28. Själv tigger jag lammskinn av en bonde efter slakten, saltar in skinnen i några veckor och skickar sen till beredning. Det blir ca SEK 700/skinn med salt och frakt och beredning. Då kan jag också välja vilka skinn jag vill ha. De blir jättefina och det är så roligt att ha "egna" skinn.

    SvaraRadera
  29. Själv tigger jag lammskinn av en bonde efter slakten, saltar in skinnen i några veckor och skickar sen till beredning. Det blir ca SEK 700/skinn med salt och frakt och beredning. Då kan jag också välja vilka skinn jag vill ha. De blir jättefina och det är så roligt att ha "egna" skinn.

    SvaraRadera
  30. Den som väntar på något gott heter det ju;) Nu var din väntan på skinnet över! Jättefint!
    Synd på Kastor! Tur att ni får ny kamin för det är svårt att klara sej utan när man blivit van...
    Ha en fin helg!
    Kram Cilla

    SvaraRadera
  31. Wow, ett sånt fynd!

    Ja, även kaminer förtjänar att komma till kamin-himlen. Tror nog den nästa kommer att tjäna er lika väl :)

    SvaraRadera
  32. Sådana kan man inte få för många av.
    Kram Lotta

    SvaraRadera
  33. hej..ånej då ..har kollat och ljuslågan kommer inte nära..och visst kan man sätta ytterligare en behåpllare innuti..men framför allt så lämnar jag aldrig ett ljus utan tillsyn:)..men man ska alltid kola allt runt omrkring ändå..nu har jag ljuset tänt bara när vi sitter vid bordet och så jag har det framför mej..tack för att du tänker till där..kanske ska man skriva lite mer när det är saker som kan vara brännbart...ha en skön helg..kram..Pia

    SvaraRadera
  34. Åh, jag skulle också vilja ha et r i k t i g t fårskinn! Jättesnyggt!
    Ska bli roligt att se er Jötul sen :) Skön helg!

    Kram/Nina

    SvaraRadera
  35. Verkligen tur du har....!!!! Ett underbart fårskinn! Er kväll i lusthuset låter ju helt underbar... jag visade mitt barnbarn + mor ert fina lusthus och de kommer nog att försöka bygga ett i sommar inspirerade av ert......... Vinter kvarstår...och jag vilar idag!! Önskar dig en fin lördag! Kram fr C

    SvaraRadera
  36. Turgumma då!
    Kul att du hittade ett sånt fynd!

    Ja den dagen jag blir rik så finns det också många saker på min lista, hi hi!
    Panela om huset tex....

    Ha det fint!
    Kram Catrin

    SvaraRadera