20 augusti 2009

Annat smått och gott

Av prylsamlarväninnan fick jag för ett tag sen en hel del grejs som hon inte ville ha längre. En del har jag fixat om lite. Som denna vitlökskruka som kändes lite fel i mitt kök. Inte att det skulle vara något egentligt fel på den, men jag gillade inte terrakottafärgen och bilden på, -så enkelt var det. Så nu ser den ut såhär. (hålen fanns där hela tiden, de bara inte syns på första fotot)

Den kostade mig inget och nu är jag helt nöjd med den!

Gubben min bakar och experimenterar i köket. Det är väldigt lyxigt, men för mig som försöker unvika kolhydrater är det ganska svårt med allt det goda som doftar i köket... Nu senast idag blev det rågsurdegsbröd. Jag måste ju bara smaka en liten bit, för nybakat bröd är ju bara så gott!!!

En lite omständig process då han gjorde en surdegsgrund som skulle stå i tre dagar före själva bakningen. Receptet kom från Tidningen Tove, nr 7 i artikeln om Erik Olofson och Rutebageriet på Gotland. Det tog tid men var värt mödan. Bara sååå mumsigt! Otroligt så många smaknyanser ett bröd kan ha!!

Här blir det till att försöka vila bara nu. Förkylningen har inte lättat. Snarare tvärtom. Halsontet har övergått i nästäppa och allmäntillståndet ligger på "hängig". Snart helg. Det blir skönt!

20 kommentarer:

  1. Ännu en verka a la Kamomilla! Ja, så snygg den blev! Nu fick jag också en idé - har ju en liknande kruka på torpet, men lite större!
    TACK för tipset!

    Åh, så gott med surdegsbröd! Min mormor som kommer från Estland bakade alltid så gott bröd - hon hade alltid en degklutt liggande i kylen, som hon sparade av!
    Ert bröd ser otroligt gott ut!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Den burken blev så mycket bättre. Helt i min stil ;)
    Det där repotaget såg jag också och fick lust att testa, men tre dar.. det tog musten ur mig innan jag hann börja :/ Ska nog leta upp det för att pröva. Lät ju som att det var värt dessa dar.
    Kram maria

    SvaraRadera
  3. Hallå! så underbart med nybakat bröd.......tyvärr är jag och maken inte så duktiga på det.....men.....men nu blir jag ju så sugen på att prova.
    Trevlig helg!
    Lotta

    SvaraRadera
  4. ja, det är ju inget hastbröd direkt, men gott är det!

    SvaraRadera
  5. Har också någon liknande terracotta kruka liggandes oanvänd i något skåp... Tack för idén återigen :O) Oj den som finge hava en man som kunde baka åt mej ;O) Ser mumsigt ut!
    Krya på dej! Nu får du vila massor i helgen.

    SvaraRadera
  6. Hieno ja helppo muutos! Mutta miten saada oma mies leipomaan ja laittamaan ruokaa - se taitaa olla mission impossible!?!

    Täällä myös toinen karppaaja ilmoittautuu, eikö ole eläm,ä paljon helpompaa ilman hiilareita!?

    SvaraRadera
  7. Lite målfärg kan göra under. Borde nog ta mig i kragen å försöka göra surbröd jag me, kanske nu när de blir höst. Du ska vila å krya på dej.

    SvaraRadera
  8. Här i huset finns heller ingen brödbagare... Har försökt mig på semlor nån gång och även rågbröd och borde absolut göra mer eget bröd. Skulle spara mycket pengar! Och tillsatsämnena slipper man.

    Krya nu på dig! Vila och drick.
    Ann-Christine

    SvaraRadera
  9. Visst blir man nöjd när man kan återanvända något o få det så fint med små medel o ha kul medans man gör det, för vi gillar väl att måla o pyssla allihop.
    Stackare, det är ju smått omänskligt att motstå nybakat bröd om hela huset doftar...
    Trevlig helg! Kram Cilla

    SvaraRadera
  10. Perfekt då man kan göra om till sitt så man gillar grejen!:) Så gott det ser ut med hembakt bröd...håller med om att man försöker stå emot bröd men vem kan det när det luktar nybakt i köket?! :) Så mysiga bilder från lusthuset längre ner, ser nästan lite kyrkligt ut! VAckert!
    Ha en skön helg! Kram :)

    SvaraRadera
  11. Hienoja tuunailuja jälleen kerran, hyviä uudistuksia! voi kun käy kateeksi moinen keittiöhenkimies, tuo leipä menisi täällä parempiin suihin kyllä hetimiten ;)

    SvaraRadera
  12. Jisses, vilket vackert hem ni har! Så fint.. å hemtrevligt!

    Gillar eran köksö..

    Trevlig helg! Kram Maria

    SvaraRadera
  13. Fick adress till denna blogg i dag på jobbet av din granfru kan bara säga att jag sitter och gapar av alla snygga saker !

    SvaraRadera
  14. Mmmmmm va gott det ser ut! :)

    Oj ja, den burken blev helt klart bättre nu.

    Önskar dej en trevlig helg!
    KRAM
    /Helena

    SvaraRadera
  15. Vilken förvandling..blev verkligen så rar..en man som bakar..kan du skicka hit honom eller en smakbit..doftar ända hit, hoppas du mår bättre, sommarförkylning inte skoj, hälsn från gårdsfrun och ha en skön helg, kram

    SvaraRadera
  16. Vad snygg den ble, tänk att med enkla medel så blir det så fint. Du får ta och krya på dig. Kram

    SvaraRadera
  17. Tack snälla för berömmet. Kram

    SvaraRadera
  18. Så bra att burken blev "din egen" onödigt att ha grejer man stör sig på:) Krya på dig!!!

    SvaraRadera
  19. Hoppas du mår bättre? Har själv fått ont i halsen och en snuva som vägrar sluta rinna... Typiskt när jag har ledigt nästa vecka, har sååå mycket jag borde få gjort.

    Alltid roligt att se dina omgjorda grejer, du bara viftar med ditt trollspö och vips! har du nya saker :)

    SvaraRadera
  20. Samma här! Vi får vila på varsitt håll... Jättefin burken blev!
    Kram /Anna

    SvaraRadera