19 januari 2009

Något att bita i...

Alltid måste man väl ha något på gång, fast man har oavslutade projekt från förr också? Inte sant? Tusen bollar i luften och så lite tid...
Här är vårt nästa projekt till köket. En gammal vedlår som faktiskt en gång stått i husets kök, men som spenderat de senaste åren i ett fuktigt uthus, bortglömd och oälskad.
Nu ska vi låta lådan torka rejält innan vi alls rör den. Sen ska den byggas om till kombinerad vedlåda-köksö. Allt för att spara utrymme i köket. Nu har vi vedförvaringen i skilda byttor brevid köksön och det tar ju lite mer utrymme. Vår nuvarande köksö, tillverkad av en gammal källarlucka, fungerar bra, men känns lite för liten och aningen ostadig. Åtminstone anser chefskocken (min man) det!

En hel del jobb, men vi har bitit i liknande saker förut så vi blir inte avskräckta! Men som sagt, vi väntar en tid nu, så den får torka upp först. Den är ganska så fuktig kan jag berätta, efter åratal i uthuset.

Medan vi väntar har vi nog annat att göra...

23 kommentarer:

  1. Vilken underbar vedlår! Den kommer att bli toppenfin det är jag säker på!
    Nu till en helt annan sak - har du möjligtvis en svensk text till tangon Satumaa?

    Lycka till med vedlåren!
    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  2. Hej....å så romantiskt det lät ..ser nästan allt framför mej:)..urfint kommer det att bli..och nåt att bita i..o ja..men det är väl bara roligt.......kram..PIA

    SvaraRadera
  3. jag råkade läsa frågan i första kommentaren, o hittade texten här http://igs.kirjastot.fi/sv-FI/iGS/fragor/fraga.aspx?ID=651ed574-e6f3-4637-bafa-f5cbe516b299

    vedlåren kommer att platsa fint i ert kök. sen när ni avskriver den gamla köksön kan jag hämta hem den ;)

    SvaraRadera
  4. Blir säkert hur fin som helst efter er varsamma renovering! En köksö av en gammal källarlucka och nu en köksö av en vedlår... det låter precis som en kamomollaköksö...:O) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  5. Halloj vännen !
    Åhh, himmel vilken fin vedlår !!
    Ojj, en sån skulle allt jag också vilja ha..du, den kommer att bli helt underbart fin i ert kök !!
    Tänk att ni hade en sån ståendes där ute...
    Ha det så bra
    Kraam Anette
    P.s Lilla Nisse är nytrimmad, i Lördags var vi och trimmade honom, så nu är han så liten, ser ut som ett lamm..

    SvaraRadera
  6. Hej,

    ich habe schon öfters Deinen Blog besucht. Bei Dir fühle ich mich sehr wohl. Du hast ein sehr schönes Zuhause. Die alte Truhe ist ja wieder ein solcher Schatz. Ich habe zwei von der Sorte, darin findet viel Kram platz.

    Eine schöne Woche und

    liebe Grüsse

    heidi

    SvaraRadera
  7. Det låter jättespännande och vilken underbar vedlår ni har, härligt att ni tar tillvara på den igen, kommer så väl ihåg den min mormor hade i köket, ha en bra dag i gråvädret!

    KRAM

    SvaraRadera
  8. Vilken snygg gammal vedlår, den kommer bli så himla snyggt som vedlår/köksö! Jag gillar din stil! Mari.

    SvaraRadera
  9. Hej!

    Men så himla fiffig att göra om den till en köksö...men vedlår...kan ju inte bli bättre oh så himla fin den är....förstår att denna möbel är älskad nu.....

    HA´det så himla gott!
    MiaMaria

    SvaraRadera
  10. Hej du vännen! Vilken underbar gammal pjäs! Den inser nog att den har kommit till paradiset när den hamnar hos er, som kommer ta hand om den, snygga till den och använda den med kärlek. Kommer bli en väldigt läcker detalj i köket, och absolut unik! :-)

    Kram / Kristin

    SvaraRadera
  11. Oj vad det kommer att bli fint!
    Nu blir jag lite avis...ler
    Se hur det blir när det är klart framför mig.
    Kram Irene

    SvaraRadera
  12. Jag slutar aldrig att häpa över alla häftig saker och idéer ni har..ni är mästersakpare..ert hem är så personligt och ombonat..
    jag ser framför mig hur fin den kombinerade vedlårn /köksön kommer att bli..
    kram anna

    SvaraRadera
  13. Den där vedlåren var ju superfin och jag är så svag för grått och slitet nuförtiden! Den blir ju kanon! Kram :)

    SvaraRadera
  14. Spännande... jag har sett någonstans i en tidning för flera år sedan där de hade byggt in en vedlår i tvättstugeinredningen och hade den som tvättkorg det var riktigt fint det oxå men erat projekt kommer att bli intressant.
    Jag älskar att man kan hitta nya sätt att använda gamla saker, kul!
    Ha det bra Kram Marith

    SvaraRadera
  15. Tack snälla Kamilla och TACK ALEGNI - jag hittade den och texten kommer att ljuda både på finska och svenska nu...!:)

    Lisa

    SvaraRadera
  16. Hej!
    Åh vilken fin!! Det kommer att bli super med den i köket!
    Hopppas att allt är bra med dig :)
    Kram!

    SvaraRadera
  17. Åhhh så fin. I stugan i Norrland finns det en liknande. Vad smart att använda den till köksö också.

    /Sara

    SvaraRadera
  18. Åh vad jag tycker om din vedlåda! Den blir nog ett mästerverk i dina händer!

    SvaraRadera
  19. Jättehärlig vedlåda!!!
    En sån skulle jag inte ha nåt emot att ha!:)

    SvaraRadera
  20. Nämen, vilken fin! En sån där kan man väl inte bara glömma bort?!
    Uj uj, nu ska det bli spännande att se resultatet som med all säkerhet kommer att bli jättebra!
    Kram till dig vännen!

    SvaraRadera
  21. Oj, det är just vad vi skulle behöva oxå! Vedlår och köksö, fantastisk kombination! Fast jag misstänker att det skulle ta tid innan jag vant mig av med mitt öppna köksgolv. Så jag fortsätter att fundera på köksö...

    SvaraRadera
  22. Så himla fin! Kul när en möbel hittar hem igen tycker jag! =)
    Lycka till med projektet!
    Kram /Anna

    SvaraRadera
  23. Min mormor hade en liknande en gång i tiden. Nu kan man ju inte hitta sådana någonstans. Visst är det härligt att vi äntligen har fått lite snö!
    Hälsningar, Päivi

    SvaraRadera