13 januari 2008

Gamla Frun och hennes ros

Vår kamin som vi köpte från Qvesarums byggnadsvård döpte vi genast till Gamla Frun. Vi hade från början planerat en hög plåtugn på hennes ställe så när planerna ändrades måste vi göra om en del lösningar.
Rökkanalen blev hög och kanske inte så vacker där bakom kaminen och hålet i murstocken blev ganska högt upp. För att det inte ska bli för hett där uppe och orsaka nån brand måste vi lägga en eldtålig skiva mellan röret och taket. Inte så vackert tyckte vi, men nödvändigt. Nå vi resonerade som en känd inredare här i Finland lär ut: "det du inte kan dölja ska du framhäva" (Precis som vi gjorde med fotoväggen uppe i övrevåningen när väggpanelen inte räckte till.) Nu beslöt vi oss för att den fula skivan skulle framhävas istället med något som blickarna fastnar på. Det fick bli en kompassros för såna har jag sett i en och annan inredningstidning. Fast då har de varit målade på golv förstås.
Och förstås visar kompassen rätt också, så vi vet alltid vartåt norr finns.
Idag ska maken hämta ett projekt från stan. Min fars gamla skrivbord! Det är enormt och måste slipas och målas men kommer att bli så fint så. Nu får vi nog stå i för vi har ju ett gammalt klaffbord under arbete också! Bilder på skrivbordet kommer nog sen, var så säker på det!

33 kommentarer:

  1. Vilken snygg kamin ni har. Mysigt att kunna elda.
    Önskar en trevlig söndagskväll /madelene

    SvaraRadera
  2. Linneagården-->
    Vi inte bara kan, utan det är ett måste. Vi värmer enbart med ved. Vi har tre kaminer och en vedspis. Det ger härlig värme.

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar kamin! Och vilken bra lösning ni kom fram till för "lilla frun"
    Må så gott!
    Kram
    Jenny

    SvaraRadera
  4. Oj, här jag missat något!
    Underbar kamin nu har skaffat, så otroligt vacker i mönstren och säkert värmer den också!
    Sen ullarbetet du gjort - så duktig och fiffig du är! Snyggt!!!
    Ert sovrum är också ljuvligt!!

    Ha en bra vecka!

    Kram
    Lisa

    SvaraRadera
  5. Jättemysig kamin!
    Ska bli kul att se skrivbordet, vi är också på jakt efter ett...

    SvaraRadera
  6. Vilken ljuvlig kamin! Den värmer säkert gott!

    Och fiffig lösning.....och snyggt desutom.
    HA´det så gott!
    Miamaria

    SvaraRadera
  7. vilken underbar gjutjärnskamin....ååååh en sån skulle jag vilja ha =)

    kram

    SvaraRadera
  8. Vilken vacker gammal gjutjärnskamin!! Helt underbar!

    Kram, Ulrika

    SvaraRadera
  9. Så snyggt det blev! En genial lösning, vacker blickfång..kaminen är så vacker, ett smycke!

    Kramis

    SvaraRadera
  10. What a stunning burner it is so fabulous. Are they really expensive even our small ones are about 500 euros. That is so nice.
    Have a good week
    Lynn xx

    SvaraRadera
  11. Men gud så snyggt det blev! Kaminen är helt underbart vacker!
    Hoppas du får en liten vovve en dag. :)

    SvaraRadera
  12. hej... åh så mycket fint du hade.. en kreativ människa förstår jag..ja, om du vill ha en westie..så ska du inte tveka..det är det bästa köp jag någonsin gjort..jag fullkomligt älskar denna hund...hon är nu fem år...och en goding..snäll..go...envis..lätt att ta med överallt...en knähund ibland..flr det mesta ligger hon vid min sida var jag än är..tänkte köpa en till i sommar..men det blev barnbarn istället:)..så slå till med en westie du..har i min stad blir det bara fler och fler...vi kan snart ha en fräff med bara den rasen ...ha det så gott...PIA

    SvaraRadera
  13. Gud vad fint här är, måste titta lite till!

    SvaraRadera
  14. åhh, vad inspirerande det är att kika in här jämt.
    halskragen var ju helt underbar!
    Och så gillade jag mottot att framhäva det som inte kan döljas! Ska jag definitivt komma ihåg.
    Kram och ha en bra måndag!
    S.

    SvaraRadera
  15. Vad fint det blev med kompassrosen, passar bra där ovanför kaminen! Roligt med egna lösningar! :)

    SvaraRadera
  16. Hej hej! Vilken smart idé, att göra skivan till något blickfång istället för att försöka dölja. Fin kamin också!!!!

    Jag har fått en utmärkelse (Se min blogg) som jag sänder vidare till bla dig. Du skriver så härliga inlägg och jag har stort utbyte av din blogg, därför känns det extra kul att skicka den vidare till just dig!

    Kram och ha det bra!

    /Kristin

    SvaraRadera
  17. sköna former har hon, gamla frun :)

    SvaraRadera
  18. Oj vad den är ljuvlig!!!

    Asuapa vanhassa, tunnelmallisessa talossa *huokaus*

    SvaraRadera
  19. Vilken underbar kamin ni har fått tag på..!
    Coolt med kompassrosen i taket :)
    Kram
    Mia

    SvaraRadera
  20. Superfint allting, jag blir så imponerad av de som flyttat hela hus, nä nu måste jag läsa vidare i din blogg!

    SvaraRadera
  21. Ni har så fiffiga lösningar. Jag blir så imponerad!

    SvaraRadera
  22. Vilket underbart hem du har. Första gången jag är in på din blogg men efter idag lär det bli fler. Lilla Frun var något extra. Kom gärna till min nystartade blogg.

    SvaraRadera
  23. Vilket härligt namn på en härlig kamin

    SvaraRadera
  24. Den Gamla frun var ståtlig att skåda, och värmer gott kan jag tro! Kompassen blev härligt orginell!
    Ska bli spännande att få se skrivbordet.......
    Tack för påhälsningen i min gästbok! Min hemsida är inget vidare, skulle vilja göra om den men jag kan inte. Tänk om det vore lika enkelt att fixa med den som bloggen.
    Må väl!
    Kram Kicki

    SvaraRadera
  25. Gamla frun och kompassrosen var ju jättesnyggt tillsammans!!! Mari.

    SvaraRadera
  26. Så snyggt det var då! Både kaminen och kompassrosen =)

    Tack för grattiset, ska jobba på ett lite större företag som receptionist eller spindeln mitt i nätet som nån där sa... Lite mera uppgifter än bara kansliet =)

    Ha en bra vecka!

    Kram Nilla

    SvaraRadera
  27. Er kamin e så otroligt vacker.. Som ett smycke..
    Takmålningen e oxå såå fin.. väldigt dekorativ..
    Kram Linda!!

    SvaraRadera
  28. Gamla frun var ju ett jättebra namn på en sån ståtlig kamin! Vad mysigt ni kommer att få det under kalla vintrar, vårar och höstar!
    Vilken fin krage du gjort! Jag spanade ochså in den där kragen i lantliv. Det är ju egentligen en jättefiffig grej när man inte vill ha halsduk. Ofta vill man ju bara ha lite varmare runt hals och nacke! När jag var liten var det många som hade "fusk-olle" och det är ju egentligen samma sak fast krage var lite roligare. /Kramar

    SvaraRadera
  29. Men vilken energi! Härligt : ) Fint blev det. Kul med lite tuffa och beslutsamma insatser som er plåt.

    Bra jobbat :)

    SvaraRadera
  30. vilken trevlig kamin. Kompassrosen var ju en jätte fyndig lösning. Spännande med dina renoveringsprojekt. Kika in till mig och kolla på mina skänkar som ska målas!!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  31. Såå vacker den är, och lösningen är ju hur bra som helst...och...vacker!

    Kram
    Dorthe

    SvaraRadera
  32. vilken supertjusig kamin..kommer och snor den...adressen tack!
    Ha de gott

    SvaraRadera
  33. Åhh vilken snygg en.. väcker ha begär..

    Må bra där i värmen..

    Kram Pernilla

    SvaraRadera